Kinek a feladata kellene legyen a műtárgyak eredetiségének megállapítása és ennek felelősségteljes igazolása?

Múzeumcafé 5. évfolyam 2011. április/május 30. oldal (részlet a cikkből, interjú Einspach Gáborral)

 

Einspach Gábor igazságügyi műtárgyszakértő, a Kieselbach Galéria és Aukciósház munkatársa

 

Hogy kinek a feladata lenne, azt nem tudom – nyilván nem lehet ujjal rámutatni bizonyos intézményekre, emberekre, és deklarálni: az ő kutya kötelességük, hogy elvégezzék ezt a munkát. Viszont vannak alapfeltételek, amiknek meg kell felelni. Szakértelem és anyagi felelősségvállalás nélkül nincs hitele egy ilyen vállalkozásnak. Az elmúlt évtizedekben úgy tapasztaltam, hogy az a fajta tudás, amely az eredetiség meghatározásában, a hamisítványok kiszűrésében elengedhetetlen, elsősorban a műkereskedelem szférájában, illetve annak közvetlen közelében halmozódott fel. Egész egyszerűen csak ebben a közegben volt ugyanis mód az elmúlt időszakban olyan mennyiségű műtárgyat vizsgálni, hogy az ebből leszűrhető tapasztalatok eligazítsanak ezen a rendkívül kényes területen. Ha csak a Kieselbach Galériát nézem: az elmúlt csaknem másfél évtized megrendezett negyven aukciója megközelítőleg tízezer darab festményt jelent, és legalább ugyanennyi fordult meg árverésen kívül, a galériás forgalomban is. Ehhez a már így is hatalmas mennyiséghez jön a folyamatos kiállításlátogatások alkalmával „begyűjtött” anyag, valamint a könyvkiadással kapcsolatos munka közben - a magán,- illetve közgyűjtemények feltérképezése során - felépített fotóarchívum: csak analóg fotón és dián szerény becsléssel is már bőven ötvenezer mű felett járunk.

 

Tovább »

Mostantól sokkal nehezebb dolguk lesz a hamisítványokkal próbálkozóknak

InfoRádió 2010. december 11.

Megalakítják az Első Magyar Festmény és Műtárgyszakértő Irodát. Az alapítók: Kieselbach Tamás, Einspach Gábor és Molnos Péter. A vállalkozás hiányt pótol, hiszen a Magyar Nemzeti Galéria és a Szépművészeti Múzeum is több éve felhagyott ezzel a szolgáltatással. Ha külföldön az utóbbi időben megjelent egy cikk a magyar festészetről, az leginkább a nemzetközi piacon fölbukkant hamisítványokról szólt. Ezért az ilyen jelenségek kiszűrése, a külföldi aukciós házak segítése, a hazai festészet megtisztítása alapvető feladat.

Tovább »

A megújuló Kieselbach Galéria szenzációja

terasz.hu 2011. január 3.

A megújuló Kieselbach Galéria sajtótájékoztató keretében számolt be igen jelentős kulturális, művészeti szenzációról: Kieselbach Tamás, Einspach Gábor és Molnos Péter létrehozza az Első Magyar Festmény-és Műtárgyszakértő Irodát.

Tovább »

Szemmel győzhető le a festményhamisító

Index.hu 2011. január 3.

Kieselbach Tamás galériás szerint a magyar műtárgypiac feltáratlan, kaotikus, és bár nem több a hamisítvány, mint Nyugat-Európában, nehezebb ellenük védekezni. A műbírálati irodát alapító galériás és Molnos Péter művészettörténész szürreális történeteket mondanak el a modernista magyar festmények hamisításáról. Megtudjuk azt is, hogy nem a festékszemcsék elemzése segít a hamis darabok kiszűrésében.

Tovább »

Remekművadászat a Szent István körúton

Népszabadság 2010. december 18.

Műtárgybírálati irodát nyitott a galériás Kieselbach Tamás. Néhány éve még a Szépművészeti Múzeumba és a Magyar Nemzeti Galériába is besétálhatott a tétova festménytulajdonos – felvilágosításért műtárgya eredetiségéről, koráról, alkotójáról, anyagáról. Ma már egy hazai múzeum sem foglalkozik bírálattal, így Kieselbach Tamás műkereskedő hiánypótlónak szánta a napokban nyílt Első Magyar Festmény- és Műtárgyszakértő Irodát.

Tovább »

Igazi vagy hamis?

Megkezdte működését az Első Magyar Festmény és Műtárgyszakértő Iroda.

Fidelio/MTI 2010. december 13.

Az iroda a Kieselbach Galéria keretében működik, három alapítója között megtalálható a galéria tulajdonosa, Kieselbach Tamás művészettörténész, továbbá Einspach Gábor igazságügyi műtárgyszakértő és Molnos Tamás művészettörténész.

Tovább »

Hamis vagy eredeti festmény lóg a falon?

Az első műtárgyszakértő irodában írásba adják a szakvéleményeket

RTL Híradó 2010. december 8.

Magyarországon majd egy évtizede nincsen hivatalos múzeumi bírálata a műtárgyaknak. Tehát, ha egy vásárló biztos akar lenni abban, hogy eredeti és nem hamis alkotást vásárol, akkor csak az eladó galériát kérdezheti. Az utóbbi években számos botrány világított rá, hogy szükség lenne független műtárgyszakértői irodára.

Tovább »

Megalakult az Első Magyar Festmény és Műtárgyszakértő Iroda

A nem hozzáférhető, egyszeri, versenytárs nélküli műtárgyakra már van kereslet.

www.dunatv.hu 2010. december 9.

Hatékonyabb munkával és a hamisítványok kiszűrésével kíván fellépni a magyar művészet jelenleginél nagyobb nemzetközi megbecsülése érdekében Kieselbach Tamás. Ezért hozták létre az Első Magyar Festmény és Műtárgyszakértő Irodát.

Tovább »

Megnyílt az Első Magyar Festmény és Műtárgyszakértő Iroda

MTI 2010. december 8.

Megkezdi működését az Első Magyar Festmény és Műtárgyszakértő Iroda a Kieselbach Galéria keretében; az iroda három alapítója a galéria tulajdonosa, Kieselbach Tamás művészettörténész, Einspach Gábor igazságügyi műtárgyszakértő, valamint Molnos Tamás művészettörténész.

Tovább »

Beszélő képek

Az első magyar festmény és műtárgyszakértő iroda

Ügyvédvilág 2011/2

Az elmúlt néhány évben, ha valaki eredeti festményt akart vásárolni, akkor tanácsként csak annyit mondhattunk volna neki, hogy százszor is gondolja meg, hova fekteti a pénzét. A gyűjtők olykor tanácstalanul álltak a csábító, de „bűnbe esett” műtárgyak előtt. Néhány évvel ezelőtt ugyanis mind a Szépművészeti Múzeumban, mind a Magyar Nemzeti Galériában a korábban működő műbírálati osztályok megszűntek. És bár az aukciók nagy részén azóta is egyre több hamis festmény jelenik meg – ha hihetünk néhány neves művészettörténésznek, akkor ezek száma 30% körül mozog –, 2010. december 8-ig nem létezett olyan szakértői csoportosulás, amelynek tagjai a gyűjtők, illetve műtárgyvásárlók megkeresésére felismerték volna a hamisítványokat. Ezt a hiányt pótolja az óév utolsó hónapjában létrejött szakértőiroda, amelynek művészettörténészei nemcsak a hamisítványokat tudják kiszűrni, hanem az ismeretlen festmények alkotóit is képesek azonosítani. Tudásuk sok-sok év tapasztalatára épül, és emellett több százezres analóg, illetve digitális fotóarchívummal, valamint több tízezer kötetes könyvtárral is rendelkeznek.

Tovább »